Verkeer en bereikbaarheid
Goede verdeling verkeer over regionale en lokale wegen
Aan de hand van de verkeersprognoseberekeningen is bepaald welke alternatieven voldoende oplossend vermogen bieden en nader onderzocht zijn in het MER.
Wat betreft het verminderen van verkeer in de kern Klaaswaal voldoet een alternatief volledig aan deze doelstelling als de verkeersintensiteit op de belangrijke en drukke tot maximaal 4.000 motorvoertuigen per etmaal is verminderd. Het gaat dan om erftoegangswegen zoals de Molendijk. Dit is een gebruikelijk criterium als begrenzing voor de capaciteit op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Dit is in overeenstemming met de visie van de gemeente op erftoegangswegen. Die is vastgelegd in het wegcategoriseringsplan van de gemeente (zie figuur op pagina Doel en Ambities).
Uit de effectbeoordeling van verkeer en vervoer blijkt dat de oostelijke alternatieven meer oplossend vermogen hebben voor de verdeling van verkeer over het regionale en lokale wegennet dan de westelijke alternatieven en alternatief 2 Fase 1. Bij alle alternatieven ontstaan geen knelpunten ten aanzien van de verkeersafwikkeling, waardoor hier geen onderscheid tussen de alternatieven is.
Verkeersveiligheid
Als het gaat om verkeersveiligheid en subjectieve verkeersveiligheid leveren alle alternatieven een aanzienlijke winst op. Deze winst wordt behaald wanneer:
-
de snelheid in de bebouwde kom wordt verlaagd;
-
de nieuwe wegen zijn ontworpen en ingericht volgens het principe Duurzaam Veilig (zie tekeningen Bijlage 4);
-
De Molendijk opnieuw wordt ingericht als erftoegangsweg 30 km/uur volgens het principe Duurzaam Veilig.
Bereikbaarheid bedrijventerrein Klaaswaal voor vrachtverkeer
De bereikbaarheid voor het vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein Klaaswaal wordt bij de oostelijke alternatieven sterker verbeterd dan bij de westelijke alternatieven.
Effect randweg op oost-west verkeer in Hoeksche Waard
Als gevolg van het realiseren van een randweg wordt het oost-west verkeer in de Hoeksche Waard niet belemmerd. De oost–west verbindingen blijven allemaal in stand, behalve de Lange Biesakkersweg bij de oostelijke alternatieven 1, 2 en 3. Daarnaast wordt de huidige verbinding Oud-Cromstrijensedijk Westzijde–Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde vervangen door de verbinding Oud-Cromstrijensedijk.
Westzijde–Rijksstraatweg–nieuwe ontsluitingsweg bedrijventerrein–Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde (alleen ten oosten van de kern Klaaswaal). Dit vraagt een extra rijtijd van een minuut. Hier staat tegenover dat gebruik wordt maakt van wegen die daarvoor zijn ingericht. Daardoor levert dit een neutrale score op ten opzichte van de referentiesituatie voor alle alternatieven, met uitzondering van alternatief 6B met aansluiting op de Oud-Cromstrijensedijk Westzijde. Dit alternatief levert een licht positieve score op omdat dit alternatief extra noord-zuid verkeer uit de kern aantrekt.
Logische ontsluitingsstructuur regionale en lokale wegennet
De logica van de ontsluitingsstructuur van het regionale en lokale wegennetwerk levert een meest positieve score op bij alle 80 km/h alternatieven met uitzondering van alternatief 2 Fase 1. Doordat in alternatief 2 Fase 1 een verbinding ontstaat die niet af is, draagt deze in mindere mate bij aan de logische structuur.
De 60 km/h alternatieven passen niet binnen het bestaande netwerk van gebiedsontsluitingswegen. Daardoor leiden deze alternatieven niet tot een verbetering van het regionale netwerk. Bovendien zijn de verkeersintensiteiten in 2035 al hoger dan gewenst op zo’n weg. Daarom zijn deze alternatieven als niet toekomstbestendig beoordeeld.
Netwerken landbouwverkeer, fietsverkeer en openbaar vervoer
Wat betreft landbouwverkeer is aan de alternatieven 1, 2 en 3 een licht negatieve waardering toegekend omdat bij deze alternatieven de Lange Biesakkersweg aan weerszijden van de randweg wordt geknipt. Deze weg maakt geen deel uit van het Netwerk Landbouwroutes Hoeksche Waard, maar wordt soms wel gebruikt als uitwijkroute en vervult ook een rol voor de bereikbaarheid van aanliggende landbouwpercelen.
Voor het fietsnetwerk leiden alle alternatieven duidelijk tot een verbetering doordat nieuwe fietsverbindingen aan het netwerk worden toegevoegd, zoals gewenst in de beleidsvisies. Daarnaast krijgt de belangrijkste noord-zuid verbinding van het netwerk, Rijksstraatweg-Molendijk-Stougjesdijk, meer ruimte door de herinrichting van de Molendijk. Dat leidt voor dit fietsverkeer tot een kwaliteitsimpuls.
Het openbaar vervoer ondervindt na herinrichting van de Molendijk in alle alternatieven enige vertraging door de aanpassing van de snelheid van 50 naar 30 km/uur.