Verkeersintensiteiten op de wegen bij de alternatieven

Op alle relevante wegvakken in de Hoeksche Waard, behalve kleine woonstraten, is per wegvak de verkeersintensiteit per alternatief bepaald. De nummers en locaties van de belangrijkste wegvakken zijn weergegeven in deze bijlage (klik hier).

Resultaten milieuonderzoeken

De aanpassingen aan een bestaande weg en de aanleg van een nieuw weg leiden tot wijzigingen in de leefomgeving voor mens en natuur. Dit hoofdstuk geeft een samenvatting van de effecten van de verschillende alternatieven van de randweg Klaaswaal.

Verkeer en bereikbaarheid

Goede verdeling verkeer over regionale en lokale wegen Aan de hand van de verkeersprognoseberekeningen is bepaald welke alternatieven voldoende oplossend vermogen bieden en nader onderzocht zijn in het MER.

Leefmilieu

Verkeersleefbaarheid Verkeersintensiteiten in woonomgeving Uit tabellen in Bijlage 2 en Bijlage 3 blijkt dat bij alle alternatieven de verkeersbelasting in de bebouwde kom met 50% of meer daalt.

Ruimtelijke kwaliteit

Landschap De aanleg van een randweg Klaaswaal heeft negatieve effecten op de kernkwaliteiten van het landschap van de Hoeksche Waard. Dit is weergegeven in de kaart van de Hoeksche Waarden (klik hier).

Natuur

Gedurende de realisatie van een randweg Klaaswaal is er negatieve invloed op verblijfsplaatsen van beschermde soorten door sloop-en bouwwerkzaamheden. Voor deze verblijfsplaatsen moet  een alternatief geboden  worden.

Bodem, water en klimaat

Bodem Voor het onderdeel bodem zijn diverse verschillen tussen de alternatieven te constateren Zie ook het bodemkaartje met de alternatieven (klik hier).