Verkeersintensiteiten op de wegen bij de alternatieven
Op alle relevante wegvakken in de Hoeksche Waard, behalve kleine woonstraten, is per wegvak de verkeersintensiteit per alternatief bepaald. De nummers en locaties van de belangrijkste wegvakken zijn weergegeven in deze bijlage (klik hier).
Resultaten milieuonderzoeken
De aanpassingen aan een bestaande weg en de aanleg van een nieuw weg leiden tot wijzigingen in de leefomgeving voor mens en natuur. Dit hoofdstuk geeft een samenvatting van de effecten van de verschillende alternatieven van de randweg Klaaswaal.
Verkeer en bereikbaarheid
Goede verdeling verkeer over regionale en lokale wegen Aan de hand van de verkeersprognoseberekeningen is bepaald welke alternatieven voldoende oplossend vermogen bieden en nader onderzocht zijn in het MER.
Leefmilieu
Verkeersleefbaarheid Verkeersintensiteiten in woonomgeving Uit tabellen in Bijlage 2 en Bijlage 3 blijkt dat bij alle alternatieven de verkeersbelasting in de bebouwde kom met 50% of meer daalt.
Ruimtelijke kwaliteit
Landschap De aanleg van een randweg Klaaswaal heeft negatieve effecten op de kernkwaliteiten van het landschap van de Hoeksche Waard. Dit is weergegeven in de kaart van de Hoeksche Waarden (klik hier).
Natuur
Gedurende de realisatie van een randweg Klaaswaal is er negatieve invloed op verblijfsplaatsen van beschermde soorten door sloop-en bouwwerkzaamheden. Voor deze verblijfsplaatsen moet een alternatief geboden worden.
Bodem, water en klimaat
Bodem Voor het onderdeel bodem zijn diverse verschillen tussen de alternatieven te constateren Zie ook het bodemkaartje met de alternatieven (klik hier).