Ruimtelijke kwaliteit

Landschap
De aanleg van een randweg Klaaswaal heeft negatieve effecten op de kernkwaliteiten van het landschap van de Hoeksche Waard. Dit is weergegeven in de kaart van de Hoeksche Waarden (klik hier). Deze kernkwaliteiten zijn de openheid van het landschap en ruimtelijke structuren zoals dijken, kreken en het patroon van verkaveling. De westelijke alternatieven hebben hierop een grotere negatieve invloed dan de oostelijke alternatieven. Dit wordt veroorzaakt doordat deze alternatieven het open landschap met een nieuw tracé doorsnijden, dat nauwelijks aansluit bij bestaande structuren. Bij de westelijke alternatieven 6A en 6B zonder aansluiting op de Oud-Cromstrijensedijk komt daar nog bij dat een zogenaamde kanteldijk moet worden gerealiseerd. Deze is nodig omdat het bestaande dijklichaam van de Oud-Cromstrijensedijk Westzijde hierbij wordt doorsneden. Dit houdt in dat dan oostelijk langs de randweg een nieuw stuk dijklichaam moet worden gerealiseerd dat vervolgens de randweg kruist en aansluit op het dijklichaam onder A29 door. Op deze manier ontstaat weer een gesloten waterkering, maar deze verstoort wel het open landschap (klik hier). Bij een westelijk alternatief mét aansluiting op de Oud-Cromstrijensedijk Westzijde is deze kanteldijk niet nodig, omdat de rotonde bij de aansluiting van de Oud-Cromstrijensedijk westzijde dan op dijkhoogte wordt gelegd. De 60 km/h alternatieven samen met alternatief 2 Fase 1 scoren het gunstigst voor dit aspect.

Archeologie
Op het gebied van archeologie zijn bij de westelijke alternatieven beperkt negatieve effecten te verwachten. Voor de overige alternatieven is geen negatieve impact ten opzichte van de autonome ontwikkeling te verwachten.

Cultuurhistorie
Ook voor cultuurhistorie hebben de westelijke alternatieven een grotere negatieve impact op de bestaande cultuurhistorische elementen (klik hier). Het gaat hierbij om de impact op structuren van kreken en dijken en waardevolle elementen, zoals bijvoorbeeld de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde, Boomdijk en Oude Diep. De grotere negatieve impact bij de westelijke alternatieven wordt veroorzaakt door het feit dat de Bommelskoussedijk een hoge cultuurhistorische waarde heeft.