Leefmilieu

Verkeersleefbaarheid
Verkeersintensiteiten in woonomgeving
Uit tabellen in Bijlage 2 en Bijlage 3 blijkt dat bij alle alternatieven de verkeersbelasting in de bebouwde kom met 50% of meer daalt. Het vrachtverkeer neemt, met name bij alle oostelijke alternatieven, zelfs af naar 20% of nog minder van de huidige belasting. Dit zorgt ervoor dat bij alle alternatieven er veel meer ruimte komt voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarom is aan alle alternatieve een zeer positieve score toegekend.

Trillingen
Bij alle alternatieven neemt het aantal woningen dat beïnvloed wordt door trillingen significant af ten opzichte van de referentiesituatie. Dit houdt in dat alle varianten zeer positief scoren in de effectbeoordeling. Daarbij speelt mee dat maar een klein deel (maximaal 20%) van het vrachtverkeer over de wegen door de kom blijft rijden. De wegen waarover vrachtverkeer rijdt, blijven wel bestaan, maar de intensiteit van het zwaar verkeer dat de trillingen veroorzaakt, neemt af. Daarnaast gaat de snelheid van het zwaar verkeer ter hoogte van Klaaswaal van 50 km/h naar 30 km/h. Hiermee wordt de invloedssfeer en het effect van trillingen op de bestaande wegen in Klaaswaal in belangrijke mate verminderd

Lichthinder wegverkeer
Met betrekking tot lichthinder door wegverkeer scoren de alternatieven 1, 2 en 4 neutraal en alle andere licht negatief vanwege inschijnend licht bij bochten. Dit valt met behulp van mitigerende (verzachtende) maatregelen in de vorm van het aanbrengen van hagen/beplanting in de buitenberm te compenseren tot een neutrale beoordeling.

Externe veiligheid
Externe veiligheid gaat over de risico's voor mens en milieu bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. Bij de alternatieven treden er geen wijzigingen op in het onderdeel externe veiligheid. Dit komt door het gekozen uitgangspunt van de gemeente dat bij aanleg van een randweg de routes gevaarlijke stoffen niet wijzigen ten opzichte van de huidige situatie. De randweg wordt dus niet aangewezen als onderdeel van een route gevaarlijke stoffen.

Geluid
Het huidige verkeer in de kern Klaaswaal bepaalt in belangrijke mate de geluidssituatie voor woningen. Dit veroorzaakt ook het aantal slaapverstoorden in de huidige situatie. Als gevolg van de alternatieven verbetert de geluidssituatie doordat het verkeer deels wordt verplaatst naar gebieden met minder woningen (klik hier om Bijlage 7 te downloaden). Alle alternatieven resulteren in een gelijke mate van afname van geluid, waardoor er geen onderscheid tussen de alternatieven is. Met betrekking tot de geluidsbelasting in het stiltegebied Oudeland van Strijen scoort alternatief 1 het meest gunstig.

Gezondheid
Zoals in de paragraaf van geluid beschreven, wordt het aantal slaapverstoorden veroorzaakt door het bestaande verkeer door de kern Klaaswaal. Door het aanleggen van een randweg en dit verkeer dus uit de kern Klaaswaal weg te nemen, neemt het aantal slaapverstoorden af.

Aantal slaapverstoorden

Ook het aantal ernstig geluidgehinderden neemt af.

Aantal ernstig geluidgehinderden

Het wegnemen van deze stroom verkeer en het verlagen van de maximumsnelheid biedt mogelijkheid om de kern Klaaswaal anders in te richten. Deze andere inrichting past meer bij een dorpskern zoals die van Klaaswaal die een actieve (gezonde) levensstijl stimuleert. Ook wordt doorgaand en zwaar verkeer gescheiden van langzaam verkeer.

Luchtkwaliteit
Ten aanzien van luchtkwaliteit treden er geen noemenswaardige wijzigingen ten opzichte van de referentiesituatie op in het studiegebied. Wel nemen de NO2-concentraties bij woningen per saldo heel licht af, maar dat is zo klein dat de alternatieven niet onderscheidend zijn ten opzichte van de referentiesituatie.

 

Effect NO2-concentraties op woningen

Toename > 0,4 µg/m3

Geen verschil

Afname > 0,4 µg/m3

# woningen

# woningen

# woningen

Alternatief 1-3 oostelijke randweg.

6 (0%)

6.899 (98%)

170 (2%)

Variant basis

Alternatief 2 Fase 1 oostelijke randweg

2 (0%)

6.909 (98%)

164 (2%)

Alternatief 1-3 oostelijke randweg

4 (0%)

6.893 (97%)

178 (3%)

Variant 60 km/u

Alternatief 4 oostelijke randweg

14 (0%)

6.884 (97%)

177 (3%)

Variant basis

Alternatief 4 oostelijke randweg

1 (0%)

6.894 (97%)

180 (3%)

Variant 60 km/u

Alternatief 6a westelijke randweg

5 (0%)

6.931 (98%)

139 (2%)

Alternatief 6b westelijke randweg

32 (0%)

6.888 (97%)

155 (2%)

De alternatieven zijn daardoor niet onderscheidend.